Orbea: Nový Rallon je tady!

rallon-dh-highlights-ezgif.com-webp-to-jpg-converter

Je to tady! Orbea představila nový Rallon DH

Rallon není novým jménem v modelové řadě Orbea, ale od svých enduro začátků prošel obrovskou proměnou. Ve skutečnosti jde o první opravdové sjezdové kolo od Orbea. Tento projekt se vyvíjel několik let ve spolupráci s Martinem Maesem a začal už ve Fort William v roce 2022, kdy na tehdejší verzi Rallon nasadil dvoukorunkovou vidlici Fox 40. Maes pak během loňské sezóny závodil na vybraných závodech Světového poháru na modelu Wild – elektrokole od Orbea – ovšem bez motoru a baterie, s vlastním upraveným uchycením zadní stavby a 200 mm zdvihu.

Nebylo těžké pochopit, kam projekt „OOLab“ (vývojová divize Orbea) směřuje, ale skloubit dvě výjimečná kola do jednoho rámu si vyžádalo značné inženýrské úsilí.

Na první pohled je zcela nový Rallon především sjezdové kolo, navržené speciálně pro tratě Světového poháru. Ve sjezdové konfiguraci nabízí 200 mm zdvihu zadního kola a používá výhradně kombinaci různě velkých kol (tzv. mullet setup), zatímco v enduro/parku konfiguraci lze použít libovolnou velikost zadního kola. K dispozici jsou dvě délky zadní stavby, ale kvůli konstrukci odpružení je nutné zvolit konkrétní zadní trojúhelník při nákupu kola.

V srdci tohoto „monstra“ se nachází klíčová součást s názvem Gravity Link, která umožňuje přeměnit Rallon ze sjezdového speciálu na enduro kolo. Samozřejmě je k tomu potřeba ještě několik dalších dílů, ale pro fanoušky ladění a přestaveb je to splněný sen. Připravte si něco k jídlu, protože tohle bude pořádná porce informací.

 

Rallon DHPhoto Rupert Fowler

Rallon DH - detaily: 
• zdvihy - rám: 200mm, vidlice: 203mm
• karbonový rám
• velikost kol: 29" vpředu a 27,5" vzadu
• úložný prostor v dolní rámové trubce
• gravity Link
• 62.95 - 63.7° hlavový úhel
• 442 or 450mm (dvě varianty, nelze upravit)
• velikosti: S, M, L (tested), XL
• doživotní záruka na rám
• váha: 16.36 kg  (velikost L)
• váha rámu: 3.1 kg (velikost L, bez tlumiče )

 
Rallon Enduro
Photos Rupert Fowler
Rallon Enduro - detaily:

• rám: 170mm, vidlice: 180mm 
• karbonový rám
• velikost kol: Mullet nebo 29"
úložný prostor v dolní rámové trubce
• gravity Link 
• 63-64.25° hlavový úhel
• 77.85-79.1° sedlový úhel (velikost L)
• 442 or 450mm(dvě varianty, nelze upravit)
• Velikosti: S, M, L (na fotce), XL
• Doživotní záruka na rám
• Váha: 15.88 kg (velikost L, Team specifikace)

 
 

Detaily rámu

Na první pohled používají modely Rallon DH a EN všechny stejné části rámu (s výjimkou rozdílných délek tlumičů). Existuje řada různých konfigurací, které umožňuje nasadit hlavní prvek celé konstrukce: Gravity Link.

Gravity Link:
Název může být trochu zavádějící, protože nejde o otočný čep, ale o vyměnitelný držák, který se přišroubuje do spodní rámové trubky a nese dolní uchycení tlumiče. Tento držák zároveň přidává na hmotnosti – k tomu se dostaneme za chvíli.

Existují tři verze Gravity Linku: jedna pro Rallon DH (fialová) a dvě pro Rallon EN (zlatá pro 27,5" a šedá pro 29"). Jde o zajímavý koncept, protože při výměně není potřeba demontovat žádné z čepových šroubů.

 

photo
photo

Hmotnosti:
Tuhle myšlenku asi budu v článku opakovat několikrát, ale Rallon je celý o nízkém těžišti. Také výška horní rámové trubky (standover) je extrémně nízká. Myšlenka přidání závaží vychází z nízkého těžiště a „přilepeného“ pocitu z jízdy na elektrokolech (eMTB). Během vývoje prototypu Wild DH tým OOLab testoval kolo bez baterie a motoru, ale do oblasti středového složení přidali dodatečná závaží. Tato dodatečná hmotnost poskytovala větší stabilitu, když ji jezdci vyžadovali.

Toto je první sériově vyráběné kolo, které cíleně doporučuje přidání závaží. Na držák Gravity Link (u modelů Rallon DH a EN) se dají připevnit tři závaží. Uprostřed se nachází hlavní závaží o hmotnosti 395 g a po stranách je možné přidat dvě menší závaží o hmotnosti 93 g a 95 g.


Nastavení:
Gravity Link pro DH má možnost úpravy pákového poměru pomocí tzv. flip-chip systému, ale podporuje pouze zadní kolo velikosti 27,5".

U enduro verzí Gravity Linku tvoří dolní uchycení tlumiče čtvercový flip-chip, který umožňuje čtyři různé pozice: dvě varianty pro progresi tlumení a dvě pro změnu výšky středu/úhlu sedlové trubky (navíc k úpravě hlavového úhlu o 0,75 stupně pomocí hlavového složení).

Standardní hlavové složení umožňuje úpravu úhlu hlavové trubky o 0,75 stupně otočením o 180 stupňů. Vnitřek hlavové trubky je vybaven drážkami, které zajišťují, že misky zůstanou pevně na místě a neotočí se při tvrdých nárazech.

Photo Rupert Fowler
 

Možnosti zadní stavby (chainstay):
Modely Rallon DH i Rallon EN jsou dostupné se zadní stavbou o délce 442 nebo 450 mm. Kratší varianta poskytuje o několik milimetrů menší zdvih.

Kvůli konstrukci odpružení, konkrétně kvůli soustřednému čepu v ose zadního kola, je nutné zvolit délku zadní stavby při objednávce kola. Pokud bys v budoucnu chtěl(a) přejít na jinou délku, je možné dokoupit celý zadní trojúhelník zvlášť.


Velikosti kol:
V režimu Rallon EN je možné bez omezení použít zadní kolo velikosti 27,5" nebo 29". Pro změnu velikosti kola je ale nutné vyměnit konkrétní verzi Gravity Linku pro enduro.

(Pro připomenutí – sjezdová verze kola (Rallon DH) podporuje pouze zadní kolo o průměru 27,5")


Další detaily:
Rallon si zachoval i něco ze své do kopce přívětivé minulosti. Sedlová trubka nese nápis „steep and deep“ z dobrého důvodu – všechny velikosti rámu umožňují instalaci teleskopické sedlovky až do 240 mm zdvihu.

Orbea také přidala svůj LockR úložný prostor v dolní rámové trubce a všechny velikosti rámu mají místo pro 650ml cyklistickou lahev.

Vedení kabeláže probíhá vnitřkem rámu skrz pěnové trubičky a karbonové vodicí kanálky poblíž přístupového otvoru do úložného prostoru. Tento systém umožňuje i vedení kabeláže skrz hlavové složení – pokud byste chtěli. Zadní stavba má dostatečné odhlučnění díky gumovým krytkám, a pod dolní rámovou trubkou je další ochranné polstrování proti oděrkám od přepravy (shuttle rash).

Zadní osa má šířku 148 mm (Boost), středové složení je šroubované typu BSA se šířkou 73 mm, odpovídající řetězové linii 55 mm. Stejně jako ostatní značky i Orbea navrhla soustředný čep zadní osy tak, aby byl kompatibilní se standardem UDH (Universal Derailleur Hanger).

Photo Rupert Fowler

Konstrukce odpružení

U sjezdové verze s 200 mm zdvihu existují dvě možnosti pro poměr pákového převodu (leverage rate): 25 % nebo 30 %. Tyto hodnoty lze nastavit otočením flip-chipu v systému Gravity Link. Tlumič má rozměr 225 × 75 mm.

Enduro verze disponuje 170 mm zadního zdvihu a používá vidlici se zdvihem 180 mm. To je navýšení oproti předchozímu modelu Rallon, který měl 165 mm vzadu a 170 mm vpředu.

Pro konfiguraci se 170 mm zdvihu vyžaduje Rallon Enduro tlumič velikosti 205 × 65 mm a jeden ze dvou specifických Enduro Gravity Linků. Orbea uvádí, že oba modely Rallon fungují dobře jak s vzduchovým, tak s pružinovým tlumičem – a to v obou nastaveních progresivity.

photo
Plynulé zvyšování progresivity přináší předvídatelnost na trailu – zobrazena je kinematika modelu Rallon DH.
photo
Nízký zpětný ráz do pedálů (pedal kickback) byl u modelu Rallon DH prioritou, což znamenalo obětovat extrémně vysokou hodnotu anti-squatu (odolnosti proti stlačení při šlapání) u enduro konfigurace. A právě tady přichází na pomoc Fox Float X Live Valve Neo (elektronicky řízený tlumič od Foxu).
 
photo
Rallon DH: dlouhá zadní stavba, hlavové složení v ostrém (strmějším) nastavení.

photo
Rallon EN: zadní kolo 29", krátká zadní stavba, horní pozice Gravity Linku, hlavové složení v ostrém (strmějším) nastavení.
 
Kompletní modely a jednotlivé specifikace najdete na stránkách Orbea.
Enduro: https://www.orbea.com/cz-en/bicycles/mountain/rallon/
DH: https://www.orbea.com/cz-en/bicycles/mountain/rallon-dh/
 

×

Splátková kalkulačka ESSOX